Vereniging van Europese producenten van laminaatvloeren

Er zijn nu nieuwe EPD's beschikbaar voor laminaatvloerproducten

Brussel, 30 juli 2021 – Vanaf vandaag zijn de bijgewerkte versies van de Environmental Product Declarations (EPD's) beschikbaar om te downloaden op de website van de EPLF.

EPD's geven informatie over de ecologische kenmerken van een product en worden door ontwerpers en architecten gebruikt om de duurzaamheid van bouwcomponenten te analyseren. De nieuwe EPD's omvatten aangegeven producten met een lagere dikte (8 mm in plaats van 9 mm) en een lager gewicht. Ze bieden ook de mogelijkheid om resultaten te berekenen op basis van verschillende diktes. Verder documenteren de EPD's nieuwe optionele effectcategorieën, zoals toxiciteit, landgebruik, fijnstof en ioniserende straling. Ze geven ook de hoeveelheid koolstof aan die voor het product en de verpakking is gebruikt. Dit jaar waren een aantal extra lidbedrijven betrokken bij het beoordelingsproces.

EPLF-voorzitter Max von Tippelskirch (Swiss Krono Group) verklaarde: “De bijgewerkte EPD-versies weerspiegelen de voortdurende vooruitgang van onze sector, doordat meer fabrikanten bij het beoordelingsproces worden betrokken dan in 2015. Bij EPLF juichen wij de verbrede reikwijdte van de EPD's toe, die ook rekening houden met de milieu-impact van zaken die verband houden met onze producten, zoals de verpakkingen.”

De bijgewerkte EPD's zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met de Technische Commissie van de EPLF. Eberhard Herrmann, voorzitter van de Commissie, verklaarde: “De bijgewerkte EPD's weerspiegelen de veranderingen in de vloersector van de afgelopen jaren en zijn nu perfect uitgerust om informatie te verstrekken over de duurzaamheid van vloerproducten. We willen alle bedrijven bedanken die hebben deelgenomen aan het beoordelingsproces.”

EPD's voor laminaatvloeren dienen als bewijs voor de positieve levenscyclusbeoordelingsresultaten van het product. Ze bevatten informatie over het gebruik van energie en hulpbronnen alsmede over de mate waarin het product bijdraagt aan milieubelastende processen zoals verzuring, overbemesting of het broeikaseffect. De eerste generieke EPD's werden in 2009 gepubliceerd door IBU (Duits Instituut voor Bouw en Milieu).

Perskontakt

EPLF®